عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سیگار الکترونیکی یک وسیله برقی است که نیکوتین آن نسبت به سیگار کمتر بوده؛ اما درصد وابستگی به آن بسیار زیاد است، عنوان کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان داده که این سیگارها بسیار خطرناک‌تر و حتی اعتیادآورتر از سیگارهای معمولی هستند، به‌طوری‌که به ریه و قلب آسیب می‌زنند، سرطان‌زا هستند و همچنین می‌توانند موجب ایجاد یا تشدید مشکلات تنفسی مثل آسم و آلرژی شوند.
کد خبر: ۱۱۴۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ 15 January 2024

 

 

 

 

   به گزارش خبرگزاری تابناک از همدان؛مصرف سیگار تقریباً به هر عضوی از بدن آسیب می‌زند و می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های بسیار و درنهایت کاهش سلامتی در افراد مصرف‌کننده سیگار گردد. این در حالی است که برخی از این عوارض، کوتاه‌مدت است و برخی دیگر نه‌تنها دائمی است، بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیر و غیر قابل برگشتی را ایجاد می‌کنند.

 سیگار به‌عنوان یک عامل تحت کنترل و پیش‌بینی‌کننده مرگ‌ومیر در دنیا شناخته شده است؛ ازاین‌رو کنترل و مدیریت مصرف سیگار می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آن نقش مهمی ایفا کند.

 سیگار یک عامل خطر افزایش‌دهنده میزان مرگ‌ومیر ناشی از همه علت‌ها در زنان و مردان است؛ به‌طوری‌که خطر مرگ‌ومیر در افراد مصرف‌کننده سیگار در حدود ۷۰ درصد بیش از افراد غیرسیگاری است و این خطر با افزایش میزان مصرف سیگار و شروع مصرف سیگار از سنین پایین‌تر و قبل از ۱۵ سالگی افزایش می‌یابد و خطر مرگ زودرس در سن کمتر از ۴۰ سالگی تقریباً ۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

 هم چنین آمارها نشان داده است که سالانه مرگ‌ومیر ناشی از سیگار حتی بیش از مرگ ناشی از بیماری نقص سیستم ایمنی (HIV) مصرف داروهای ممنوعه و الکل، تصادف با موتورسیکلت و آتش‌سوزی است.

از هر ۱۰ سیگاری، یک نفر قصد ترک سیگار دارد و خیلی از آنها برای این کار از سیگارهای الکترونیک یا وِیپ‌ها (Vape) کمک می‌گیرند؛ سیگارهایی که با باتری کار می‌کنند، یک محفظه با محتوای مایع دارند که داخل آن نیکوتین و اسانس وجود دارد و مثل سیگارهای معمولی نیستند که دود و خاکستر و بوی بد داشته باشند.

 مایع داخل محفظه سیگارهای الکترونیک براثر حرارت تبخیر می‌شود و بخار آن توسط فرد استنشاق می‌شود. بخارِ حاویِ نیکوتین مثل سیگار معمولی استنشاق می‌شود، اما دود ندارد و همین نداشتن دود و بوی بد و خاکستر باعث می‌شود موقع سیگارکشیدن احساس خوبی داشته باشید. این سیگارها به دلیل شکل زیبای ظاهری و عطر خوبی که دارند، بین افراد زیر ۱۸ سال یا همان دانش‌آموزان و نیز دختران جوان هم طرف‌داران زیادی دارند.

 

در همین راستا باتوجه‌به اهمیت موضوع و افزایش مصرف سیگار الکترونیکی در بین جوانان و نوجوانان با یکی از پزشکان فوق‌تخصص ریه در دانشگاه علوم پزشکی همدان به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را با هم می‌خوانیم:

 

 

 دکتر علی پولاد رگ با بیان اینکه سیگار الکترونیکی یک وسیله برقی است که نیکوتین آن نسبت به سیگار کمتر بوده؛ اما درصد وابستگی به آن بسیار زیاد است، عنوان کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان داده که این سیگارها ابسیار خطرناک‌تر و حتی اعتیادآورتر از سیگارهای معمولی هستند، به‌طوری‌که به ریه و قلب آسیب می‌زنند، سرطان‌زا هستند و همچنین می‌توانند موجب ایجاد یا تشدید مشکلات تنفسی مثل آسم و آلرژی شوند.

 

وی افزود: مواد سمی و شیمیایی درون سیگار الکترونیکی بر تمام اجزای بدن همچون کبد، کلیه، ریه و غیره تأثیر می‌گذارد و سبب بیماری‌های همچون افزایش کلسترول، زخم معده، انواع سرطان‌ها، سکته مغزی، ورم معده، کاهش رشد مغزی و.... می‌شود .

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن اشاره به  طعم‌دهنده ای که درون سیگار الکترونیکی وجود دارد، ابراز کرد: اکثر افراد تصور می‌کنند که چون این نوع سیگار بو و طعم بدی ندارد نیکوتین نداشته و بنابراین اعتیادآور نیست این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد که ویپ‌ها یا سیگارهای الکترونیک بسیار خطرناک‌تر و حتی اعتیادآورتر از سیگارهای معمولی هستند..

 دکتر پولاد رگ بیان کرد: تعدادی زیادی از افراد تصور می‌کنند که برای ترک سیگار می‌توانند از سیگار الکترونیکی استفاده کنند این در حالی است وابستگی به این نوع سیگار بسیار بیشتر بود و به‌سختی می‌توان آن را ترک کرد.

 *** استنشاق سیگار، قلیان و یا سیگار الکترونیکی می‌تواند سبب سقط‌جنین شود،

 

 وی با بیان اینکه استنشاق سیگار، قلیان و یا سیگار الکترونیکی می‌تواند سبب سقط‌جنین می  شود، ابراز کرد: افزایش اعتیاد بانوان به سیگار مواد دخانی پیامدهای منفی بر رشد کودک، کاهش سطح اکسیژن خون مادر و اثرات زیان‌بار برای جنین، خطرزایمان زودرس، مشکلات ریوی و تنفسی برای جنین، افزایش احتمال سقط‌جنین و مرگ جنین  در شکم مادر، افزایش احتمال نقص مادرزادی و عقب‌ماندگی در نوزاد و...

می‌شود.

 

** تأثیر باورنکردنی مواد دخانی بر انواع سرطان‌ها

 

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عادت‌های افراد در دنیای امروز که آمار ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد سیگار است که در ابتلا به چند نوع از سرطان‌ها نقش اساسی دارد که مهم‌ترین آنها سرطان ریه است. ابراز کرد: استنشاق مواد دخانی سبب ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله ریه، کبد، معده، پانکراس و. می‌شود .

 

دکتر پولاد رگ در ادامه افزود: مواد دخانی همچنین بر سیستم گوارش، رفلکس معده و...هم اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه هر پک قلیان معادل ۷۰ نخ سیگار است و بدن آسیب می‌زند، تصریح کرد: عوارض استنشاق قلیان بیشتر سیگار بوده و این تصور که قلیان کم‌آسیب‌تر است اشتباه است.

 این فوق‌تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی، مطرح کرد: عوارض استنشاق پیپ بسیار بیشتر سیگار بوده در واقع به تربیت آسیب  زا بودن  در درجه نخست پیپ، قلیان، سیگار و در نهایت سیگار الکترونیکی سلامتی بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما سیگار الکترونیکی بیشتر از سایرین اعتیادآور است .

دکتر پولاد رگ ضمن تأکید بر فرهنگ‌سازی در خصوص ترک سیگار و  مضررات اعتیاد به آن در جامعه، یادآورشدن: در خصوص مضرات سیگار و لزوم آن ترک آن باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد .

 

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکیدکرد: ترک سیگار بسیار سخت‌تر مواد مخدر بوده و اراده قوی برای ترک آن می‌خواهد؛ لذا لازم از ابتدا از معتادشدن افراد به مواد دخانی جلوگیری به عمل آید.

 *** حتماً فرزندان خود را مضرات مواد دخانی آگاه کرده

 دکتر پولاد رگ افزود: در شرایط امروز جامعه والدین باید حتماً فرزندان خود را مضرات مواد دخانی آگاه کرده و آموزش‌های لازم را به آنها بدهند.

وی در پاسخ خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه برخی افراد معتقد هستند که تفریحی سیگار، قلیان و یا سیگار الکترونیکی می‌کشند و معتاد به آن نیستند آیا این تصور درست است؟ ابراز کرد: بالاخره دود مواد دخانی وارد ریه می‌شود و به آسیب وارد می‌کند از طرفی نیکوتین موجود در مواد دخانی سبب اعتیاد به آنها می‌شود

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار